Wat doe jij om bewust om te gaan met straling?

Home Forums Forum Wat doe jij om bewust om te gaan met straling?

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  JudithJobse 5 jaren geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

JudithJobse
    Sleutelbeheerder

Op welke manier ga jij als ouder bewust om met elektromagnetische straling? Wat doe jij om de blootstelling van jouw kind(eren) aan straling uit voorzorg te verminderen? Waarom doe je wel en wat doe je niet?  Deel jouw ervaringen met andere ouders om hen te inspireren.

JudithJobse
    Sleutelbeheerder

Ik ben moeder van 3 kinderen (16, 15 en 6) en ik doe het volgende om de blootstelling aan straling te verminderen. Toen wij nog wifi hadden, deed ik hem s’avonds voor wij naar bed gingen uit. Je hebt deze tenslotte ’s nachts niet nodig. Bovendien voorkomt het dat kinderen ’s nachts blijven app’en met vrienden en vriendinnetjes (tenminste, als ze geen internetabonnement op hun mobiel hebben). Wij hadden op een gegeven moment ook een protocol dat de mobiel s’avonds de slaapkamer uit moest, want op een gegeven moment hoorden we om 11 uur ’s avonds, als de wifi nog niet uit was, vanaf de slaapkamer van mijn dochter nog gegiechel komen.
    Een half jaar geleden hebben wij ook de wifi het huis uit gedaan en internetten we weer via draad. Eén van de redenen is dat mijn kinderen veel tijd doorbrengen achter hun laptop, o.a. vanwege hun huiswerk, maar ook omdat mijn zoon nogal van gamen houdt. Ik had een stralingsmeter aangeschaft om de straling te kunnen meten en ik schrok hoeveel straling er van de netwerkkaart van de laptop af kwam; straling die zich vlakbij allerlei vitale organen bevindt. Ik kan met mijn gezond verstand niet bedenken dat dat gezond kan zijn aangezien straling van de netwerkkaart van de laptop en van de wifi microgolven zijn, net als van de magnetron.
    Een bijkomend voordeel van het de deur uit doen van de wifi is dat we s ‘avonds niet meer hoefden te vragen om de mobiele telefoons uit de slaapkamer te doen, want app’en werkt nu niet meer in ons huis. Bovendien hebben de kinderen geen internetabonnement op hun mobiel. Dus wij hebben, in tegenstelling tot veel kinderen van vrienden van ons, geen op de bank hangende pubers die alleen maar met hun mobiel bezig zijn. Dat kan niet bij ons in huis als er geen wifi is.
    Omdat wij geen wifi hebben, hebben wij ook niks aan een tablet. Wij hebben wel her en der in huis draadjes liggen waarop ze hun laptop aan kunnen sluiten. Een tablet aansluiten aan draad kan ook, maar dat is zoveel werk dat het compleet onzinnig is.
    Ik heb mijn kinderen voorlichting gegeven over straling. Iets wat natuurlijk met de nodige scepsis is ontvangen. Maar ondertussen weten ze wel dat ze ’s nachts hun mobiel uit moeten doen of op vliegtuigstand moeten zetten. Bij de vliegtuigstand kunnen ze nog wel de wekker gebruiken, maar de mobiel zoekt geen verbinding meer met de mast, en werkt niet verstorend op de slaap. Mijn zoon heeft helemaal geen smartphone meer; de lol was er af toen hij hem toch amper kon gebruiken. Bovendien is het zo dat een ouderwetse mobiel qua straling veel minder straling afgeeft omdat hij niet telkens contact zoekt met een zendmast.
    Mijn kinderen weten ook dat ze een mobiel niet op hun lichaam moeten dragen. Omdat hun relatie met de mobiel erg verslechterd is sinds wij geen wifi meer hebben, beland hij tegenwoordig meestal in de tas, of ze vergeten hem mee te nemen. Het is soms wel eens jammer dat ze nu slechter bereikbaar zijn, maar dan denk ik maar dat toen ik een tiener was er ook geen mobiele telefoons waren.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.