Is de digitalisering van onderwijs wel zo een goed idee?

kinderen met laptop in school 2

Wij vinden het heel vanzelfsprekend dat steeds meer scholen een overstap maken naar digitaal onderwijs, bij voorkeur draadloos. Maar hoe wenselijk  is dat eigenlijk?

Vorige week kwam de NOS met een nieuwsbericht dat meer computergebruik leidt tot slechtere schoolprestaties. Dit kwam naar voren uit een onderzoek onder scholen in 70 landen. De gerenommeerde Duitse geheugenonderzoeker en neuroloog Manfred Spitzer, licht in zijn boek ‘Digitale dementie – hoe wij ons verstand kapot maken’ een tipje van de sluier op van een mogelijke oorzaak. Aan de hand van alarmerende onderzoeken toont hij dat hoe meer we gebruikmaken van computers, hoe meer ons geheugen achteruit gaat. Bovendien veroorzaken digitale media spraak- en leerproblemen, aandachtsstoornissen, stress en depressie, aldus Spitzer in zijn boek.

Ook de toenemende blootstelling aan straling afkomstig van tablets, laptops en computers verbonden met draadloos internet zou een rol kunnen spelen in de slechtere leerprestaties. Deze straling wordt onder andere in verband gebracht met vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijnen, concentratie- en geheugenstoornissen en slaapproblemen. Zweedse onderzoekers concludeerden vorige week dat de toenemende blootstelling aan draadloze straling in scholen reden is voor grote bezorgdheid en meer aandacht nodig heeft. Onder hen is de Zweedse professor en oncoloog L. Hardell. De langetermijneffecten van deze blootstelling zijn onbekend en volgens de onderzoekers hebben ouders, leraren en schoolbesturen de verantwoordelijkheid kinderen te beschermen tegen onnodige blootstelling aan straling.

Bron:

DeelTweet about this on Twitter0Share on Google+0Email this to someoneShare on Facebook0

Geef een reactie